CUSTOM JAVASCRIPT / HTML

Blog

Ementes - The Funnel Agency
Bekijk het hele overzicht van blog-artikelen. Lees meer >>
ClickFunnels SEO voor website en funnel
Geschreven door Raymond Kempen
Ontdek de mitsen en maren van SEO met ClickFunnels pagina’s. Hoe zorg je dat je met funnel software concurreert met standaard website en blog software? Is het met de nummer één ‘funnel builder’ software, ClickFunnels, ook mogelijk om hoog te scoren in zoekmachines als Google? In deze blog lees je welke kernelementen van invloed zijn op je vindbaarheid en hoe je kan zorgen dat je funnel of website in ClickFunnels ook hoog scoort in Google.

 ClickFunnels en SEO?

Is ClickFunnels de beste software voor Search Engine Optimization (SEO)? Dat antwoord is: “Nee!” ClickFunnels is primair software voor de ontwikkeling van marketing & sales funnels en daar is het platform op gefocust. En met 100.000+ klanten doen ze dat behoorlijk goed.
Toch kan je, als je een website maakt in ClickFunnels, hoog scoren in Google. In mijn beleving kun je 8 en misschien wel 9 van de 10 bedrijven verslaan door simpelweg de juiste dingen te doen. Je hoeft niet te werken met de beste website bouwer voor SEO als je zorgt dat je de juiste SEO dingen doet! Hieronder lees je wat belangrijk is op het vlak van SEO en hoe je daar specifiek vanuit ClickFunnels gebruik van kan maken.

  SEO factoren: On-page SEO en Off-page SEO 

Zoekmachines kijken bij het indexeren en ranken van je site naar twee onderdelen:
1.On-page SEO
Dit zijn de elementen op je website of pagina en de inrichting en structuur daarvan die duidelijk maken welk onderwerp je behandelt op je website of webpagina.

2. Off-page SEO
Dit zijn alle factoren, buiten je website, die bepalen wat de populariteit en autoriteit van je website is. 

Je kunt het, een beetje kort door de bocht, eigenlijk zo zeggen: Op welke zoekwoorden je website gevonden wordt heeft veelal te maken met On-page SEO en op welke positie in de zoekresultaten je gevonden wordt heeft grotendeels te maken met Off-page SEO.

 On-page SEO

Metadata

Metadata of metatags zijn teksten die niet zichtbaar zijn voor bezoekers maar in de broncode van je website zichtbaar zijn voor zoekmachines. De metatags bevatten informatie over de website of over de specifieke pagina.
Het invullen van de metatags voor de volgende onderdelen is van belang:
• Pagina titel;
• Pagina omschrijving;
• Keywords;
• Auteur;
• Afbeelding voor social.

Daarnaast moet je zorgen dat niet (per ongeluk) de Robots-tag op ‘noindex’ staat. In dat geval zal Google de pagina niet indexeren en staat die webpagina nooit in de zoekresultaten van Google.

Metatags binnen ClickFunnels
Via de Page Editor in ClickFunnnels kun je gemakkelijk alle bovengenoemde metatags invullen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn belangrijk om de tekst op een pagina te verrijken. Je maakt pagina’s visueel meer aantrekkelijk met foto’s en kunt ook afbeeldingen gebruiken om dingen te verduidelijken. Er zijn een paar dingen belangrijk voor SEO (en gebruiksvriendelijkheid) als je afbeeldingen op je webpagina plaatst: 

Alt-tags
Alt-tags zijn een tekstalternatief voor afbeeldingen wanneer een browser ze niet correct kan weergeven. Je gebruikt de alt-tag om de inhoud van een afbeeldingsbestand te beschrijven.

Bestandsgrootte
Afbeeldingen moeten uiteraard van goede kwaliteit zijn om te voorkomen dat ze vaag of korrelig zijn. Aan de andere kant hoef je geen scherm vullende afbeelding te uploaden als deze maar heel klein op de pagina wordt weergegeven. Kies voor goede kwaliteit in JPG of PNG formaat waarbij de bestandsgrootte zo beperkt mogelijk is. Maak daarom ook gebruik van tools als TinyPNG https://tinypng.com/

Filenaam en locatie
Het is van belang dat je een afbeelding een naam geeft die past bij de afbeelding en het zoekwoord of zoekwoordencombinatie waar je op gevonden wil worden. Daarnaast is de locatie waarop de afbeelding staat ook van waarde. Logica in de structuur van de locatie heeft een (lichte) waarde voor SEO. Bijvoorbeeld: ../tshirts/fireprint.png & ../sweater/waterprint.png

Afbeeldingen binnen ClickFunnels

Aan de afbeeldingen die je toevoegt aan je ClickFunnels pagina’s kun je alt-tags toevoegen. Bij het uploaden van afbeeldingen in ClickFunnels worden deze inmiddels ook al gecomprimeerd. Eventuele verdere optimalisatie kan met externe tools. De filenaam van de foto of de afbeelding moet je toekennen voordat je deze upload. Het is niet mogelijk die naam binnen ClickFunnels aan te passen. 

Wat ClickFunnels mist is de optie om afbeeldingen, per type, in een submap te plaatsen. De locatie waar afbeeldingen worden opgeslagen is wel verbonden aan je domeinnaam maar is niet geoptimaliseerd. Het is dus slim daarom extra rekening te houden met de bestandsnaam. Bijvoorbeeld: ../tshirts/fireprint.png is niet mogelijk, kies daarom voor de bestandsnaam tshirts-fireprint.png 

Responsive website

Een website moet mobielvriendelijk zijn, aangezien meer dan de helft van al het wereldwijde webverkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Zorg daarom dat je website niet alleen op desktop, maar ook op tablet en mobiel goed zichtbaar is. Google geeft prioriteit aan de laadsnelheid van mobiele pagina's. Aandacht voor mobielvriendelijk is dus een belangrijke meetwaarde bij het bepalen van de zoekrangschikking van website in Google.

Responsive website binnen ClickFunnels

De pagina’s die je maakt in de editor ClickFunnels schalen makkelijk in een groter of kleiner formaat beeldschermen waardoor je pagina’s makkelijk geschikt kan maken voor desktop en tablet. De editor maakt het ook makkelijk om de weergave op een mobiele telefoon te zien en deze waar gewenst te verfijnen of aan te passen. Standaard worden lettergrootte en andere elementen verfijnd, maar ook kun je delen weghalen of toevoegen voor de mobiele weergaven voor een optimale gebruikservaring.

Interne Links

Interne links kunnen het gebruiksgemak voor bezoekers vergroten. Je kunt bijvoorbeeld linken vanuit de ene blog naar een andere blog, als dat tenminste relevant is. Je kunt dat simpelweg doen door in de tekst, achter het relevante sleutelwoord, een hyperlink te maken naar de blog die relevant is. Naast het ‘natuurlijk’ verwerken van links in tekst is het creëren van een heldere linkstructuur van belang. Dat kan al door het hanteren van een navigatiemenu aan de bovenzijde van de pagina’s maar dat kan ook nog eens door, op een ander niveau, te links te maken. 

Bijvoorbeeld onderaan een blog, een sectie met: “Andere populaire blogs in deze categorie” of in een webshop, “Deze producten zijn mogelijk ook interessant voor je”. Het doel is om:
• Bezoekers te attenderen op andere relevante pagina’s ;
• Te zorgen dat zoekmachines als Google de website sneller kunnen crawlen ;
• Duidelijk te maken aan Google dat een specifieke pagina van grote waarde is (door de vele interne links die ernaar verwijzen).

Interne links binnen ClickFunnels

Net als in elke andere software voor de ontwikkeling webpagina’s kun je gewoon linken van de een naar de nadere pagina. Binnen ClickFunnels zijn er geen toosl of opties om dat extra makkelijk te maken, maar het kan wel gewoon.

Pagina URL’s

De URL, het website adres, dient voor SEO optimalisatie de volgende kenmerken te bevatten:
• Plaats het meest belangrijke zoekwoord van de pagina in de URL.;
• Zorg dat de volledige URL ook leesbaar is door spaties (die niet mogelijk zijn in een URL te vervangen door een streepje/dash ‘-‘ ;
• Laat indien mogelijk, via een ‘bread crumb trail’ of ‘kruimelpad’ in de URL zien hoe de structuur is van de website. Bijvoorbeeld: ../hoofonderwerp/subonderwerp/pagina.html;
• Zorg dat de URL geen technische bevat of random karakters en vermijd ook overbodige nietszeggende woorden als: de, het, een.

Pagina URL’s binnen ClickFunnels

In ClickFunnels is het mogelijk om de pagina’s de naam te geven van je voorkeur. Het is echter niet mogelijk om de ‘kruimelpad-opbouw’ in de URL te hanteren. Het maken van ‘mappen’ is namelijk niet mogelijk waardoor je geen slash ‘/’ in de URL kan krijgen.
Daarnaast is het van belang dat je je realiseert dat binnen ClickFunnels elke webpagina bereikbaar is via minimaal 2 URL’s. Dit komt omdat ClickFunnels primair gemaakt is voor de ontwikkeling van funnels waar bij het kunnen splittesten van pagina’s voor grote waarde is.

Een korte uitleg:
Allereerst is er de ‘funnel-step-URL’, dat is het website adres hoe je de funnel step kan bereiken. Vervolgens heb je de ‘page-URL’ dat is de URL van de specifieke pagina of splittest variant. Als er gelinkt wordt naar de funnel-step-URL dan wordt de bezoeker automatisch doorgeleid naar de onderliggende page-URL. Dat kan er 1 zijn, dan gaat uiteraard 100% van het verkeer naar die pagina toe. Maar, dat kunnen er ook 2 zijn, in dat geval gaat bijvoorbeeld 50% van het verkeer naar variant 1 en 50% naar variant 2. En zodra duidelijk is welke pagina het beste presteert kan 100% van het verkeer gericht worden naar de best presterende pagina.
De eerste pagina in de funnel is ook nog bereikbaar via de ‘funnel-URL’. Dat is de URL waar je bijvoorbeeld je advertenties naar verwijst. Mocht je ooit een nieuwe eerste funnel-step krijgen dan hoeft de advertentie niet te worden aangepast.

Belangrijk om te weten is dat elke URL in eerste instantie vanuit ClickFunnels een willekeurige toevoeging krijgt van een aantal karakters (letters en cijfers) zodat de URL zeker uniek is en niet nogmaals voorkomt in de funnel. De URL kun je handmatig aanpassen naar elke uniek adres dat je wilt.

Als je binnen ClickFunnels een website aanmaakt dan is het slim om te zorgen dat de page-URL een SEO geoptimaliseerde opbouw heeft en dat je vanuit de website ook gewoon verwijzingen aanmaakt naar de page-URL. Dat voorkomt dat de crawler van Google onnodig automatisch wordt doorverwezen. Op deze manier heb je SEO-technisch geen nadeel van de methodiek dir CLickFunnels hanteert om URL’s op verschillende niveaus te kunnen instellen, je hebt er slechts voordeel aan als je funnels of funnel-steps wil splittetsten.

Nette code

De meest geoefende programmeurs maken er haast een spel van om de code die nodig is om een webpagina weer te geven zo ‘clean’ mogelijk te houden. Met zo weinig mogelijk code de weergave en werking van de pagina maken. Clean code kost minder laadtijd en is dus een voordeel voor de bezoeker en dat beloont Google.
Als je gebruikt maakt van een programma, tool of platform om je website te maken heb je geen invloed op de code. Doorgaans generen alle tools die voor gemak zorgen bij het maken van de website (zonder technische kennis) niet de meest cleane code.

Nette code in ClickFunnels

Ook de code van de webpagina’s is niet de meest nette die er is. Ook Wix en WordPress in combinatie met bepaalde templates zijn niet volledig clean. Belangrijk is dat de crawlers cab zoekmachines in ieder geval wel makkelijk de metadata en content kunnen identificeren.

Inzet video

Mensen consumeren content iedere op hun eigen manier. De een vind lezen prettig (blog), de ander vindt luisteren prettig (podcast) en de ander vindt beeld en geluid prettig (video). Op je webpagina’s kun je steeds vaker de mogelijkheid om bepaalde informatie ook te bekijken via een geembedde video. Voor SEO doeleinden lijkt het er op dat video’s gehost op YouTube ook beter scoren in Google. Daarnaast is bij het zoeken van video’s YouTube (onderdeel van Google) ook de meest populaire website. 

Overigens heeft de inzet van video zowel voor al nadelen op SEO vlak. Allereerst wordt een pagina waarin een video is opgenomen wat langzamer (ook al wordt de video nog niet geladen) hetgeen een nadeel is voor de ‘ranking’ anderzijds is de kans groot dat mensen lang op een pagina blijven, hetgeen een voordeel is. Ook zorgt de video er voor dat deze gevonden kan worden in Google en YouTube.

Inzet video binnen ClickFunnels

Het embedden van video’s en de pagina’s die je via ClickFunnels creëert is heel makkelijk, je kunt YouTube, Vimeo of Wistia of welk platform dan ook makkelijk integreren 

 Sitemap

Een sitemap is een overzicht van alle (publieke) pagina’s die een website heeft. Meestal is het overzicht gesorteerd op onderwerp, of op relevantie of populariteit. Een sitemap kan zowel handig zijn voor bezoekers als voor de ‘spider’ van een zoekmachine als Google die websites indexeert.

HTML-sitemap

Een HTML-sitemap is gewoon een webpagina waarop netjes alle (publieke) webpagina’s die onderdeel van de website zijn, staan vermeld. Dit overzicht is handig voor bezoekers die ergens naar opzoek zijn, maar dit is ook handig voor Google. 

XML-sitemap

Een XML-sitemap kun je via het Google Search Console aanmelden. Op deze manier geef je Google het idee dat de pagina's van goede kwaliteit zijn en het waard zijn om te worden geïndexeerd. Belangrijk om te weten is dat dit slechts één indicator is, net als bijvoorbeeld het hoofdnavigatiemenu op je website.
 
M.b.t. XML-sitemaps is er één groot misverstand: “een XML-sitemap helpt om uw pagina's te indexeren”. Dit is simpelweg niet waar, zo geeft ook het grote internationale SEO bedrijf MOZ aan in dit artikel.

Google indexeert jou pagina's niet alleen omdat je het vraagt. Google indexeert pagina's omdat ze deze zelf hebben gecrawld en van voldoende kwaliteit vinden om te kunnen indexeren. That’s it! Niet meer en niet minder.  

XML-sitemap of HTML-sitemap

Natuurlijk is het handig om de sitemap in zowel XML als HTML formaat te hebben. Je zou zeggen, dat kan zeker geen kwaad en heeft misschien een ‘klein voordeel’. Het belangrijkste is echter dat de sitemap in lijn licht met de werkelijkheid.
 
Stel je hebt een XML-sitemap en daar staat een pagina in opgenomen waarvan blijkt dat die gekenmerkt is als ‘noindex’, een vermelding in de code dat die niet geïndexeerd mag worden, dan is Google op het verkeerde been gezet en dat wil je voorkomen.

Al weer jaren geleden verklaarde Matt Cuts van Google, dat XML-sitemaps geen voordeel bieden tegenover HTML sitemaps en dat als je er één zou moeten kiezen, dat hij dan voor een HTML-sitemap zou kiezen.

Sitemap binnen ClickFunnels

Het is binnen ClickFunnels (nog) niet mogelijk om een XML-sitemap aan te maken. Ook het zelf of via een (online) tool aanmaken van de XML-sitemap heeft geen nut. Het is namelijk onmogelijk om die sitemap te uploaden binnen ClickFunnels en het te koppelen aan je domeinnaam. Hierdoor kun je de XML-sitemap ook niet aanmelden in de Google Search Console.
 
Het aanmaken van een HTML-sitemap in Google kan uiteraard wel. Je kunt daar bijvoorbeeld vanuit de footer naar linken. Zo heeft en Google en je bezoeker er profijt van. Ben je benieuwd naar onze sitemap? Je vindt hem hier

 Heading tags (H1, H2, H3) binnen ClickFunnels

Een webpagina kun je zien als een ‘werkstuk’ dat je vroeger wel eens moest maken voor school. Op de pagina heb je een titel (h1) en heb je ook subtitels (H2 en H3). In de HTML code van je website kan Google aan de hand van de tags: H1, H2 en H3 inschatten wat de structuur is van de pagina. Google kan hierdoor woorden in de titel ‘hoger waarderen’ dan andere woorden op de website en dat kan gevolgen hebben voor je ranking, voor hoe hoog je scoort op de resultaten pagina in Google als mensen zoeken op een bepaald woord.
 
Over de mate waarin een heading effect heeft op de vindbaarheid van je website verschillen de meningen maar het hoofdzoekwoord in een H1 of meerdere H2 subtitels kan bijdragen aan een hogere Google ranking op dat zoekwoord. Al met al is het belangrijkste dat je tekst natuurlijk overkomt en makkelijk leest voor de bezoeker. Aan de hand van koppen en subkoppen een pagina kunnen ‘scannen’ draagt daar aan bij.

Heading tags binnen ClickFunnels

Als je tekst plaats in het Headline-element dan krijgt het automatisch een H1-tag. Een H2-tag krijg je door een Sub-Headline te kiezen. Het maken van tekst met een H3-tag is standaard niet mogelijk. ClickFunnels biedt wel nog mogelijkheden door zelf code aan te passen of toe te voegen via de Custom JS/HTML en Custom CSS optie. Zelf ben ik van mening dat dat niet nodig is. 

 Off-page SEO

De grootste off-page SEO-factor heeft betrekking op backlinks. Een backlink is een link vanuit een externe website naar jouw website. Het aantal en de kwaliteit van backlinks naar je website is van groot belang. Een hoge kwaliteit backlink is een link vanuit een pagina met een hoge autoriteit. Een pagina die door Google gezien wordt als een kwalitatief hoogwaardige pagina. 

Zo heeft een website van het dorp waar je in woont met linkjes naar de 10 bedrijven in het dorp minder waarde dan een link vanuit het grootste en meest belangrijke ‘branche site’ waarin jouw specifieke product of dienst als voorbeeld genoemd wordt om een specifiek probleem te tackelen. De link is dan relevant en komt van een website die door Google als waardevol wordt bestempeld.
 
De belangrijkste tips om waardevolle backlinks te krijgen zijn de volgende:
• creëer waardevolle content ;
• zorg voor waardevolle unieke gastblogs zodat nieuw publiek in aanraking komt met jou en je website en genereer zo ook een waardevolle inkomende link ;
• deel je content via social media zodat de social media berichten ook weer gedeeld kunnen worden ;
• zorg dat pagina’s niet sec naar je homepage linken, maar juist vanuit naar de meest relevante pagina op jouw website. Blijf website die al naar je homepage linken daarom ook vragen om naar nieuwe pagina’s te linken. Bijvoorbeeld als je een blog hebt geschreven die aansluit op informatie op hun website;
• Link ook vanuit je eigen YouTube video’s naar relevante pagina’s op je website.

Off-page SEO binnen ClickFunnels

Via welk platform je jouw webpagina’s ook maakt deze enorm belangrijke SEO-factor kan worden ingezet en draagt, misschien wel het meest, bij aan een hoge positie in Google.

Over de auteur: Raymond Kempen

Woonachtig in Zeeland met mijn vrouw en onze 3 kids en 2 honden. Ik heb een passie voor windsurfen, kitesurfen en (online) ondernemen. En het doel is om dat alles zo goed mogelijk te combineren, dagelijks genieten en dagelijks toewerken naar o.a. mijn business doelen. Daily Joy & Focus :-) Meer info: Check de Team Pagina

Funnel Connected Website Template via Ementes.